2. juni 2022

Nye retningslinjer for prismarkedsføring

Den 28. maj 2022 trådte nye retningslinjer for prismarkedsføring i kraft. Retningslinjerne følger af § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen, som er baseret på artikel 6a i EU Direktiv 98/6 om forbrugerbeskyttelse. 

De væsentligste ændringer i retningslinjerne for prismarkedsføring er følgende:

  • Fremover skal et produkt have været udbudt til sin normalpris i mindst 30 dage, før det kan sættes på tilbud, således at tilbuddet kan sammenlignes med normalprisen. Normalprisen er den laveste pris, som den erhvervsdrivende har anvendt for varen i perioden på mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen.
  • Produkter, der har haft en normalpris i en periode på minimum 30 dage, må markedsføres med en nedsat pris i op til 10 dage (5 dage for varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, eksempelvis afskårne blomster og ferske fødevarer).
    • Tilbudsperioden kan dog forlænges, hvis den erhvervsdrivende ved tilbudsperiodens begyndelse gør opmærksom på varigheden af tilbuddet, eksempelvis ved at skrive at tilbuddet gælder hele den pågældende måned, eller hvis den erhvervsdrivende ved en forlængelse af tilbuddet oplyser, at der er tale om en forlængelse.
    • Markedsføringen af prisen som en nedsat pris må dog under alle omstændigheder højst vare halvdelen af varigheden af den periode, hvori normalprisen har været gældende.
  • Det er ikke lovligt at markedsføre kortvarige kampagner af 3 dages varighed med nedsatte priser, uden at afbryde den periode på 30 dage, hvor produktet skal have været til salg til normalpris.
  • Herudover indeholder retningslinjerne nu, at salgsfremmende udtryk, såsom ”Kun”, ”Chokpris”, ”Super billigt” kun må anvendes, hvis de har et reelt indhold, hvilket betyder, at købet skal være særlig fordelagtigt for forbrugeren.

Retningslinjerne for prismarkedsføring er således blevet skærpet en del i forhold til de hidtidige retningslinjer med det formål, at sikre forbrugerne mod vildledning samt sikre en mere reel og loyal konkurrence mellem de erhvervsdrivende gennem ensartede spilleregler.

Hvis du ønsker hjælp til en vurdering af jeres markedsføring, er du velkommen til at kontakte Sofie Thøgersen på st@universadvokater.dk eller telefon 89 34 35 06. Det koster ikke noget, før vi aftaler det.

Jørgen Pedersen
Advokat (H), partner
Gitte Nedergaard
Advokat (H), partner
Ruth Caddock Hansen
Advokat og solicitor (England og Wales), partner
David Kjær Hermansen
Advokat, associeret partner (L)
Sofie Thøgersen
Advokatfuldmægtig
Bente Simonsen
Advokatsekretær
Gitte Meyer
Advokatsekretær
Janne Gregersen
Advokatsekretær
Lotte Spangsø
Advokatsekretær
Trinh Nguyen
Advokatsekretær
Anne Katrine Wiebenson
Advokatsekretær
Lars Christensen
Økonomichef
Pia Bidstrup
Regnskabschef/bogholder
Inka Schlichting
Advokatstuderende (stud.jur.)
Lars Munk Jensen
Advokatstuderende (stud.jur.)
Lærke Maria Mark Jensen
Advokatstuderende (stud.jur.)
Alexander Gyldenløve Sørensen
Advokatstuderende (stud.jur.)
Niclas Vito Böttcher Neigaard
Advokatstuderende (stud.jur.)
Puk Jespersen
Reception og administration
Alvin Lee Kuiper
IT-supporter
Allan Storm Petersen
Salgschef, Sjælland
Mogens Tougaard
Salgschef, Jylland Nord/Midt
Leo Larsen
Salgschef, Fyn og den sydlige del af Jylland
Dudal Webdesign