English
2. juni 2022

Nye retningslinjer for prismarkedsføring

Den 28. maj 2022 trådte nye retningslinjer for prismarkedsføring i kraft. Retningslinjerne følger af § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen, som er baseret på artikel 6a i EU Direktiv 98/6 om forbrugerbeskyttelse. 

De væsentligste ændringer i retningslinjerne for prismarkedsføring er følgende:

  • Fremover skal et produkt have været udbudt til sin normalpris i mindst 30 dage, før det kan sættes på tilbud, således at tilbuddet kan sammenlignes med normalprisen. Normalprisen er den laveste pris, som den erhvervsdrivende har anvendt for varen i perioden på mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen.
  • Produkter, der har haft en normalpris i en periode på minimum 30 dage, må markedsføres med en nedsat pris i op til 10 dage (5 dage for varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, eksempelvis afskårne blomster og ferske fødevarer).
    • Tilbudsperioden kan dog forlænges, hvis den erhvervsdrivende ved tilbudsperiodens begyndelse gør opmærksom på varigheden af tilbuddet, eksempelvis ved at skrive at tilbuddet gælder hele den pågældende måned, eller hvis den erhvervsdrivende ved en forlængelse af tilbuddet oplyser, at der er tale om en forlængelse.
    • Markedsføringen af prisen som en nedsat pris må dog under alle omstændigheder højst vare halvdelen af varigheden af den periode, hvori normalprisen har været gældende.
  • Det er ikke lovligt at markedsføre kortvarige kampagner af 3 dages varighed med nedsatte priser, uden at afbryde den periode på 30 dage, hvor produktet skal have været til salg til normalpris.
  • Herudover indeholder retningslinjerne nu, at salgsfremmende udtryk, såsom ”Kun”, ”Chokpris”, ”Super billigt” kun må anvendes, hvis de har et reelt indhold, hvilket betyder, at købet skal være særlig fordelagtigt for forbrugeren.

Retningslinjerne for prismarkedsføring er således blevet skærpet en del i forhold til de hidtidige retningslinjer med det formål, at sikre forbrugerne mod vildledning samt sikre en mere reel og loyal konkurrence mellem de erhvervsdrivende gennem ensartede spilleregler.

Hvis du ønsker hjælp til en vurdering af jeres markedsføring, er du velkommen til at kontakte Sofie Thøgersen på st@universadvokater.dk eller telefon 89 34 35 06. Det koster ikke noget, før vi aftaler det.

Modtag en e-mail, når der er nyt på siden:
Jørgen Pedersen
Advokat (H), administrerende partner
Gitte Nedergaard
Advokat (H), partner
Claus Olsen
Advokat (H), partner
David Kjær Hermansen
Advokat (L), partner
Andreas Peter Olesen
Advokat, associeret partner
Alexander Hoyer Olsen
Advokatfuldmægtig
Alexander Møller-Heuer
Advokatfuldmægtig
Jeanette Stage Pedersen
Juridisk konsulent
Sara Nielsen
Socialrådgiver, cand.soc.
Gitte Meyer
Juridisk sagsbehandler
Lotte Spangsø
Juridisk sagsbehandler
Trinh Nguyen
Juridisk sagsbehandler
Puk Jespersen
Juridisk sagsbehandler
Maja Fog Matthiasen
Juridisk sagsbehandler
Line Nørgaard Andersen
Juridisk sagsbehandler
Jonathan Larsen
Juridisk sagsbehandler
Lars Christensen
Økonomichef
Pia Bidstrup
Regnskabschef/bogholder
Mikail Özer
Advokatstuderende (stud.jur.)
Janni Føste Andersen
Advokatstuderende (stud.jur.)
Victor Larsen
Advokatstuderende (stud.jur.)
Rasmus Fredensborg Madsen
Advokatstuderende (stud.jur.)
Joachim Hoyer Olsen
Advokatstuderende (stud.jur.)
Alvin Lee Kuiper
IT-supporter
Allan Storm Petersen
Salgschef, Sjælland
Jonas Duedahl Kristiansen
Salgschef, Fyn og den sydlige del af Jylland
Mogens Tougaard
Salgschef, Jylland Nord/Midt
Dudal Webdesign