ÆNDRINGER I FORBRUGERBESKYTTELSESLOVGIVNINGEN PÅ VEJ
Vigtige ændringer til forbrugerbeskyttelseslovgivning træder i kraft den 28. maj 2022 og er af særlig relevans for digitale virksomheder og online markedspladser.
Ændringerne er for det meste en implementering af New Deal for Consumers-direktivet.
Når ændringerne træder i kraft, vil reglerne i forbrugeraftaleloven og forbrugerbeskyttelsesreglerne i købeloven eksplicit gælde for alle digitale tjenester og alt digitalt indhold, herunder når forbrugeren "betaler" med sine personoplysninger i stedet for med penge.
Ændringerne indfører yderligere oplysningsforpligtelser for virksomheder, herunder nye pligter til at oplyse om personaliserede priser, fx når profilering anvendes for at opnå prisen.
Ændringerne indfører også bøder for overtrædelse af store dele af forbrugerbeskyttelsesreglerne og for brug af urimelige aftalevilkår i strid med aftaleloven. Som noget nyt vil der også være maksimumsbøder for såkaldt udbredte overtrædelser og overtrædelser med EU-dimension.
Der er også flere ændringer, som ikke vedrører gennemførelsen af direktivet. Der skal blandt andet indsættes en ny bestemmelse i forbrugeraftaleloven, der giver forbrugeren ret til at opsige en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser (fx abonnementer) ved brug af samme medie eller tekniske platform, som blev brugt til at indgå aftalen.
Kontakt venligst Ruth Caddock Hansen, hvis du gerne vil drøfte, hvordan ændringerne vil påvirke din virksomhed.